هشدار به رانندگان بی‌احتیاط

 

آغاز و پایان تعطیلات، بیشترین تصادفات منجر به مرگ

آغاز و پایان تعطیلات، بیشترین تصادفات منجر به مرگ
تلاش کنید در آستانه سال نو با افزودن دقت به رانندگی، خود و خانواد‌ه‌تان را دور از خطر نگه دارید.

مرگ پشت پیچ جاده‌هاست یا شاید لای پلک‌های خواب‌آلود راننده جا خوش کرده باشد و با یک لحظه بی‌دقتی، می‌تواند ورق را به نفع تصادف برگرداند و حادثه‌ای غیرقابل جبران را رقم زند. هر چند تا شهر بعدی راه زیادی نمانده و شاید 20 کیلومتر جلوتر شهری باشد که انتظارش را می‌کشید اما به خاطر داشته باشید که همین 20کیلومتر و همین 20 دقیقه، بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای را در سفرهای سال نو از آن خود خواهد کرد و اگر اصرار دارید بی‌توقف به شهر بعدی برسید، بدانید که طعمه حادثه‌ خواهید شد.

مرور آمار تلفات جاده‌ای سال گذشته نشان می‌دهد که تقریبا روزانه نزدیک به 70نفر جانشان را در صحنه تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند. عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی به خبرگزاری‌ها گفته: بررسی‌های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در ایام نوروز امسال (25 اسفند 88 تا 15فروردین 89) یک هزار و 391نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت به ایام مشابه در سال گذشته1.7 درصد افزایش یافته است.

او با بیان اینکه بیشترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای 13فروردین (99 نفر)، 26 اسفندماه (93نفر) و 27اسفندماه (88 نفر) و کمترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای 14فروردین (47نفر) و 10فروردین‌ماه (51نفر) رخ داده‌ است. ادامه داد: استان‌های فارس با (141نفر) و تهران با (114نفر) بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری (هرکدام 7 نفر) کمترین تعداد کشته‌های ناشی از تصادف را داشته‌اند. تصادفات منجر به مرگ در نوروز 89 حدود44.9 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد 2 وسیله نقلیه،25.4 رصد واژگونی وسایط نقلیه و 21.1 درصد ناشی از برخورد وسایط نقلیه به عابر متوفی بوده است. علت اصلی مرگ49.7درصد از افراد ضربه به سر،27.3 درصد شکستگی‌های متعدد و6.3 درصد به‌دلیل خونریزی بوده است. همچنین محل فوت 50.9 درصد از افراد در محل حادثه، 10.4 درصد  حین انتقال به بیمارستان و محل فوت38.1 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.

مرگ یک‌میلیون و 300هزار نفر

سالانه یک‌میلیون و 300هزار نفر در سراسر جهان به علت تصادف جانشان را از دست می‌دهند و این آمار تکان دهنده در سراسر جهان مورد توجه سازمان‌های عمومی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و سازمان ملل متحد نیز نسبت به این آمار واکنش نشان می‌دهد.

سهم ایران 20 برابر است

بر اساس آخرین اخبار منتشرشده، سهم کشته‌شدگان تصادفی ایران 20برابر استاندارد تعیین شده برای کشورهاست. با مرور آمار 20هزار و 500نفری کشته‌شدگان تصادفات در 10ماهه اول امسال می‌توان به این نتیجه رسید که ماهانه 2هزار نفر در کشور به این دلیل کشته می‌شوند، پیش از این، آمار 32هزار نفری و 28هزار نفری هم برای کشته‌شدگان یکساله تصادفات ایران منتشر شده بود؛ آماری که به گفته فرمانده نیروی انتظامی از تعداد کشته‌شدگان یکسال جنگ ایران و عراق نیز بیشتر است.

اگر 20برابر بودن آمار کشته‌شدگان تصادفات ایران را بپذیریم، پس باید برای کاهش این آمار برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود؛ برنامه‌ای که حداقل منجر به کاهش 80درصدی این آمار باشد. این اقدامات از نظارت بر خودروهای تولید داخل تا اصلاح هندسی جاده‌ها و خیابان‌های کشور را شامل می‌شود و ذکر این نکته ضروری است که این آمار به سادگی کاهش نخواهد یافت

نظرات 1 + ارسال نظر
خاطرات یک آتش نشان چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:14 ب.ظ http://www.firemanney.blogsky.com

سلام
خوشمان آمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد