13 را نحس نکنیم


همزمان با فرارسیدن روز طبیعت، نیروهای امدادی و انتظامی برنامه های ویژه ای برای تامین امنیت و آسایش شهروندان در دستور کار دارند.
    این در حالی است که مسئولان ارشد پلیس و آتش نشانی معتقدند توجه شهروندان به نکات ایمنی و جدی گرفتن هشدارها می تواند نقش مهمی در کاهش حوادث و اتفاقات تلخ این روز داشته باشد.
    
    
    آماده باش آتش نشانان
    آتش نشانان تهرانی در روز طبیعت با استقرار در بیش از 70 پایگاه موقت و سیار نقاط مختلف، آماده ارائه خدمات ایمنی به شهروندان هستند.
    محمدرضا حاجی بیگی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی، با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، آتش نشانان در این روز با در اختیار داشتن تجهیزات ایمنی و ده ها دستگاه خودرو و موتوسیکلت آتش نشانی و نجات، آماده امدادرسانی به شهروندان هستند. بیش از 30 پارک، 13 بزرگراه، 10 خیابان اصلی و 10میدان بزرگ پایتخت از جمله محل های استقرار پایگاه های موقت و سیار آتش نشانی تهران در روز طبیعت است.
    وی افزود: ماموران آتش نشانی در روز طبیعت با استقرار در 70 پایگاه موقت و سیار در خیابان ها و تقاطع های اصلی شهر، بوستان ها، بزرگراه ها و دیگر مناطق شهری از جمله مراکز فرهنگی و تفریحی، محدوده کلانشهر تهران را در پوشش ایمنی خود دارند.
    وی همچنین برای ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در ایام نوروز بخصوص روز طبیعت به خانواده ها توصیه هایی ارائه کرد و از مردم خواست هنگام مسافرت، استراحت در جنگل ها و باغ ها و بوستان های شهری، درختان و گیاهان و زیبایی ها را حفظ نمایند و از روشن کردن آتش در این مکان ها خودداری نمایند.
    
    
    
    مدیرعامل سازمان آتش نشانی توصیه های مهم دیگری نیز ارائه کرد:
    ٭ اگر ناگزیرید از چراغ های نفتی استفاده کنید ظروف نفت دربسته با گنجایش کم، همراه ببرید تا در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.
    ٭ به خاطر داشته باشید ته سیگار روشن و چوب نیم سوخته و زغال داخل اجاق ها را پس از اتمام کار خاموش کرده و با اطمینان کامل آن را زیر خاک دفن کنید.
    ٭ در تمامی نقاط بوستان های تفریحی و جنگلی روشن کردن آتش ممنوع است مگر در قسمت هایی که تحت عنوان اجاقخانه با تجهیزات لازم ایجاد شده است.
    ٭ به تابلوهای هشداردهنده آموزشی در مناطق مختلف تفریحی و بوستانها توجه داشته باشید.
    ٭ در صورت برپا کردن خیمه و چادر مراقب باشید که محل استقرار اجاق ها و چراغ های خوراک پزی دورتر از خیمه یا خارج خیمه و با در نظر گرفتن مسیر باد قرار داده شود.
    ٭ روشنایی های گازی و شعله ای و موارد مشابه را در نقطه ای مصون از برخورد افراد، بخصوص بچه ها مستقر کنید.
    ٭ محل اطراف خود را حداقل تا فاصله 10 متری از شاخ و برگ درختان خشک پاکسازی کنید چرا که بر اثر گرما و کوچکترین حرارت و جرقه، آتش سوزی رخ می دهد.
    ٭ در زمان صاعقه پی در پی و شدید خود را به محل امن برسانید و توقف کنید و اگر داخل خودرو هستید باقی ماندن در آن ایمن تر از خارج شدن است. در این هنگام نزدیک لوله های آب، دکل برق و اسکلت فلزی و دودکش های فلزی، پست فشار قوی برق، سیم خاردار و تک درخت یا در ارتفاعات نباشید و دور از این مکان ها قرار گیرید.
    ٭ چنانچه در روز طبیعت قصد رفتن به کنار رودخانه ها و نهرهای پرآب را دارید حتماً به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه ها فاصله گرفته و مراقب بچه ها نیز باشید.
    ٭ از روشن کردن آتش زیر دکل های فشار قوی برق خودداری کنید. چرا که رعایت نکردن این مورد می تواند فاجعه بزرگی به دنبال داشته باشد.
    ٭ مراقب چاه های روباز اطراف شهر باشید.
    ٭ همیشه در فکر ایمنی و پیشگیری از خطرات باشید.
    
    
    
    توصیه های ایمنی هنگام ترک خانه
    ٭ قبل از ترک خانه تمامی وسایل غیرضروری الکتریکی را خاموش و در صورت امکان جریان برق را از ناحیه فیوز مینیاتوری قطع کنید.
    ٭ وسایل گرمازا اعم از گازسوز یا نفت سوز را خاموش کرده و شیر اصلی گاز را بعد از کنتور یا سیلندر گاز کاملاً ببندید.
    ٭ از بسته بودن شیرهای آب گرم و سردخانه در زمان خروج کاملاً مطمئن شده و بعد محل را ترک کنید.
    ٭ قبل از ترک خانه از بسته بودن در و پنجره های خانه اطمینان کامل حاصل کرده و کلید خانه و یا شماره تماس را به سرایدار یا شخص قابل اطمینان بسپارید تا هنگام وقوع حادثه احتمالی بتوان از آن استفاده کرد.
    ٭ از قراردادن هرگونه وسیله اضافی یا اثاثیه خانه در بالکن خانه خودداری کنید چرا که در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام بر روی رهگذران وجود دارد و یا در اثر افتادن مواد آتش زنه امکان آتش سوزی می رود.
    ٭ اسناد و مدارک مهم و اساسی و لوازم با ارزش خود را در محلی امن و مناسب نگهداری کنید.
    
    
    برنامه های پلیس
    سرهنگ هادی هاشمی ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ، هم با توصیه به رانندگان برای رعایت قانون گفت: در روز 13 فروردین، هموطنان براساس سنتی قدیمی از خانه خارج شده و به فضای سبز می روند که این موضوع باعث حرکت چشمگیر و پرتردد خودروها در سطح شهر می شود.
    در این روز ترافیک به طور نسبی به برخی مناطق تهران بازمی گردد که کم توجهی برخی رانندگان به قوانین موجب بروز مشکل برای شهروندان می شود.
    وی در ادامه از شهروندان خواست در این روز هنگام رانندگی حوصله و دقت بیشتری صرف کنند و اگر هم راننده ای تخلفی کرد با گذشت از کنارش عبور کنند.
    سرهنگ هاشمی افزود: در این روز به تابلوهای توقف ممنوع توجه کرده و از پارک دوبله خودداری کنند که توجه به این دو نکته، نقش مهمی در کاهش ترافیک دارد. همچنین رانندگان هنگام عبور از تقاطع ها به حق تقدم نیز توجه داشته باشند.
    وی با اشاره به حضور ماموران در تمام نقاط تهران گفت: براساس توافق های صورت گرفته تصادف های خسارتی تا 500 هزار تومان نیاز به کروکی پلیس ندارد و رانندگان می توانند به طور مستقیم برای دریافت خسارت به بیمه ها مراجعه کنند.
    همچنین از شهروندان تقاضا می شود در صورت وقوع تصادف خسارتی بیش از 500 هزار تومان، خودروها را به حاشیه خیابان یا بزرگراه انتقال دهند تا ماموران برای ترسیم کروکی به محل برسند زیرا حفظ صحنه در تصادفات خسارتی نه تنها ضروری نیست بلکه باعث ایجاد ترافیک می شود.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران ابراز امیدواری کرد با رعایت قوانین از سوی رانندگان در روز طبیعت، تهران روز بدون حادثه و ترافیکی را پشت سر بگذاریم.
    
    
    
    توصیه های مهم پلیس آگاهی
    سرهنگ عبدالله قاسمی ، رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی کشور، هم از حضور گشت های محسوس و نامحسوس پلیس آگاهی برای مقابله با سارقان در این روز خبر داد و گفت: ماموران پلیس آگاهی، روز سیزده بدر همزمان با حضور هموطنان در مناطق سرسبز حاشیه شهرها به گشت می پردازند تا هموطنان با خیالی راحت به تفریح بپردازند. همچنین در این روز اسباب کشی مانند دیگر روزهای تعطیلات نوروز باید با هماهنگی و مجوز کلانتری محل صورت گیرد. به همین خاطر به هموطنان توصیه می شود برای اینکه هنگام اسباب کشی با مشکلی مواجه نشوند قبل از هر اقدامی به کلانتری مراجعه کنند.
    وی افزود: بررسی ها نشان می دهد رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان می تواند دزدان را در سرقت هایشان ناکام بگذارد به همین دلیل از هموطنان درخواست می شود به هشدارهای پلیسی توجه داشته باشند.
    به گفته سرهنگ قاسمی، سهل انگاری برخی هموطنان و رعایت نکردن اصول ایمنی باعث شده حدود نیمی از سرقت خانه ها، بدون زور و به راحتی صورت گیرد. در این میان خانه هایی که دارای حفاظ آکاردئونی (نرده های کشویی محافظ) بوده اند کمتر مورد دستبرد قرار گرفته اند. با این وجود هموطنان باید یک اصل مهم را همیشه به خاطر داشته باشند؛ استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب موجب پیشگیری یا تاخیر در اجرای نقشه سرقت می شود.رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی کشور تاکید کرد: در این روز هموطنان مدارک شناسایی، پول، طلاو اسناد و مدارک خود را در محلی مناسب و دور از دسترس دزدان قرار دهند و توجه داشته باشند هنگام پارک خودرو، درها را قفل کرده و از قفل فرمان و پدال هم حتماً استفاده کنند.مردم همچنین باید مراقب کیف و وسایل باارزش خود باشند و آنها را در معرض دید سارقان قرار ندهند.
    
    
    
 روزنامه ایران،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد