بررسی علل بروز مشکلات اعصاب و روان پس از تعطیلات و نحوه جلوگیری

بررسی علل بروز مشکلات اعصاب و روان پس از تعطیلات و نحوه جلوگیری از ابتلا به آنها




محققان و روان‌شناسان اسپانیایی با بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که 35 درصد کارمندان 25 تا 40 ساله پس از تعطیلات دچار نوعی افسردگی می‌شوند. دلیل این افسردگی نیز ناتوانی در تطابق دادن خود با کار پس از تعطیلات است.



طبق نتایج به دست آمده از بررسی‌های روان‌شناسان دانشگاه گرانادا، نشانگان افسردگی بعد از تعطیلات همراه با نشانه‌های فیزیکی و روانی است. فرد اغلب پس از تطیلات دچار خستگی، بی‌اشتهایی، بی‌توجهی، خواب‌آلودگی یا بی‌‌خوابی، ضربان قلب نامنظم و در بیشتر موارد تپش قلب و درنهایت دردهای ماهیچه‌ای می‌شوند. از جمله نشانه‌های روانی این نشانگان نیز می‌توان به غم، بی‌اشتهایی عصبی، زودخشمی، احساس تهی بودن و ... اشاره کرد. از جمله دلایل بروز افسردگی در هنگام تعطیلات و به خصوص پس از آن، تلاش بسیار بدنی، خستگی، فکر کردن به آرزوها و امیدهای به وقوع نپیوسته، کسری بودجه، دوری از خانواده یا دوستان است که سبب سردردهای شدید، روی آوردن به کشیدن سیگار یا نوشیدن الکل یا خوردن بیش از حد مواد غذایی می‌شود.
سالمندان بیشتر در معرض افسردگی‌‌اند


آمار نشان داده است سالمندان بیش از هر گروه دیگری در معرض ابتلا به افسردگی طی تعطیلات و پس از آن قرار دارند. دلیل اصلی این افسردگی نیز اغلب فقدان همسر یا اعضای خانواده و به یاد آوردن خاطرات گذشته است. برخی سالمندان پس از تعطیلات علاقه‌ای به انجام کارهای روزمره ندارند و در بیشتر موارد یا گوشه‌نشین می‌شوند یا دست به خودکشی می‌زنند.
9 راه پیشگیری


1) اولین و بهترین روش پیشگیری، جلوگیری از تنها ماندن طی تعطیلات است. رفتن به خانه اقوام، سر زدن به دوستان و گذراندن ساعات روز با افراد خانواده، خستگی روزانه و کسلی را از بدن دور می‌کند.


2) افزایش دفعات رفتن به تعطیلات و کاهش روزها نیز یکی دیگر از روش‌های پیشگیری است. در صورتی که شما یک ماه مرخصی دارید و می‌خواهید این یک ماه را در تعطیلات بگذرانید، می‌توانید آن را به دو بخش 15 روزه تقسیم کنید. ابتدا 15 روز به تعطیلات بروید بعد دوباره به محل کارتان بازگردید و پس از چند ماه دوباره به تعطیلات بروید. به این ترتیب هیچ اثری از بی‌اشتهایی عصبی و افسردگی در شما دیده نخواهد شد.


3) ورزش را در طول تعطیلات فراموش نکنید. کشیدن نفس عمیق و ورزش روزانه سبب می‌شود، به اندازه کافی به بدن شما اکسیژن برسد و در نتیجه سرحال‌تر شوید. پس از تعطیلات نیز باید همین روند ورزش کردن را ادامه دهید تا سالم بمانید.


4) الکل و سیگار را به کل کنار بگذارید. شاید این دو در کوتاه‌مدت بتواند دردهای شما را درمان کند اما در بلندمدت سبب بروز افسردگی می‌شوند.


5) وقت خود را به خواندن صفحات حوادث روزنامه‌ها و اخبار تلویزیون اختصاص ندهید. سعی کنید بیش از هر زمان دیگر به عقاید خود فکر کنید و برای آینده کاری و خانوادگی خود در سال جدید برنامه‌ریزی کنید.


6) به دخل و خرج‌تان توجه کنید. در طول تعطیلات بیش از حد خرج نکنید. از جمله مهم‌ترین علل بروز افسردگی پس از تعطیلات مواجه شدن با کسری بودجه است.


7) سعی کنید طی تعطیلات به اطرافیان‌تان خوبی کنید. برای نزدیکان‌تان سوغات بخرید یا یک کارت تبریک بفرستید. یادآوری این روزها پس از تعطیلات به شما آرامش خواهد دارد.


8) در بسیاری از موارد ترک فعالیت کاری خود موجب بروز افسردگی می‌شود. در صورتی که شما مجبورید به همراه خانواده به تعطیلات طولانی‌مدت بروید بد نیست همراه خود بخشی از کارتان را نیز به همراه بردارید. کافی است کتابی در رابطه با کارتان بخوانید یا هر از چند گاهی در تعطیلات با همکارانتان تلفنی صحبت کنید تا دچار افسردگی دوری از کار نشوید.
9) ورای تمامی این موضوعات بهترین کار این است که به افسردگی پس از تعطیلات، بیش از حد توجه نکنید و سعی کنید فعالیت‌های روزمره را بار دیگر با نگاهی مثبت از سر بگیرید. خود را با کار و خانواده سرگرم کنید و برای رسیدن به هدف‌هایتان تلاش کنید.


منبع: Journal de femme
نظرات 1 + ارسال نظر
خاطرات یک آتش نشان یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:36 ق.ظ http://www.firemanney.blogsky.com


سلاممممممم
دیروز تعطیلات بودم عصبی شدم بی حال شدم
تازه مریضم شدم
ممنونم پستت بدردم خورد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد