استفاده خارج از ظرفیت آسانسور خطرات جدی دارد

تصور کنید روزی برای رفتن به یکی از طبقات یک ساختمان مرتفع از آسانسور استفاده کرده‌اید و

در حالی که موزیک ملایمی هم در داخل آسانسور در حال پخش شدن است به یکباره دلتان می‌ریزد و تازه متوجه می‌شوید که آسانسور به جای بالا رفتن، با سرعت سرسام آوری شروع به پایین رفتن کرده است و در حال سقوط است و از دست شما هم به غیر از داد و فریاد کشیدن هیچ کار دیگری برنمی‌آید.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، این تنها گوشه‎ای از حوادثی است که این روزها در برخی از ساختمان‌های دارای آسانسورهای ناایمن شهر اتفاق می‌افتد و پس از آن است که سیل تلفن‌ها برای امداد و نجات افراد محبوس در آسانسورها به سمت آتش‌نشانی سرازیر می‌شود اما به واقع چه عواملی باعث می‌شود که شمار بروز اتفاقاتی از این دست در شهر مشهد این قدر قابل توجه و بالا باشد؟
براساس آمارهای موجود، در سال‌های اخیر، حوادث آسانسور در شهرهای بزرگ به یک مشکل روزانه تبدیل شده به طوری که این حوادث در رتبه اول حوادث روزانه مشهد قرار گرفته است که به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی بروز چنین حوادثی، استاندارد نبودن برخی از آسانسورهاست.
مسوول یکی از شرکت‌های تولیدکننده آسانسور در کشور گفت: برخی از آسانسورهای بکار برده شده در مجتمع‌ها، به خصوص مجتمع‌های مسکونی علاوه بر فرسودگی و قدیمی بودنشان، از نظر کیفیت کاری و استاندارد با ظرفیت‌ و تعداد طبقات متناسب نیست.
روحانی با بیان این که بیشتر آسانسورهای موجود، برای ساختمان‌های چهار طبقه تعریف شده است، افزود: بسیاری از صاحبان حقیقی و حقوقی ساختمان‌ها به دلایل مختلف از جمله ارزان بودن، از همین آسانسورها برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بالا استفاده می‌کنند.
رضایی یکی دیگر از تولیدکنندگان آسانسور با اشاره به استاندارد نبودن برخی از آسانسورهای به کار برده شد در ساختمان‌ها می‌گوید: شکستگی قرقره‌ها، کشش نداشتن سیم و کابل بالا و پائین بر و سوختن منبع برق از جمله مواردی است که باعث بروز حادثه در آسانسورها می‌شود.
وی که سابقه نصب آسانسور در ساختمان‌های بزرگ سطح کشور را دارد، می‌گوید: هر ساختمانی به آسانسوری با کاربری خاص خود نیاز دارد که این موضوع در ساختمان‌های ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی ارزانی را علت استفاده نکردن صاحبان ساختمان‌ها و پروژه‌ها از آسانسورهای مخصوص عنوان و اظهار می‌کند: این بی‌توجهی‌ها بارها موجب سقوط آسانسور ارزان قیمت یا حبس افراد شده‌ است.
وی با تاکید بر این که شهرداری می‌تواند در زمینه کاهش حوادث آسانسور مهم‌ترین نقش را ایفا کند، می‌افزاید: شهرداری باید سختگیری بیشتری را در دادن جواز پایان کار به این دسته از ساختمان‎ها که اصول ایمنی آسانسورها را رعایت نمی‌کنند، انجام دهند.
حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز با بیان این که در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از 2 مورد حادثه آسانسور در شهر مشهد گزارش می‌شود، اظهار می‌کند: سوارشدن بیش از ظرفیت، سرویس دهی و نگهداری غیراصولی از سوی مدیران و مسوولان ساختمان‌های مسکونی و اداری، نصب قطعات غیراستاندارد و نداشتن مهارت کافی تکنسین‌ها و تعمیرکاران از جمله علل وقوع حوادث این وسیله در کشور هستند.
وی با تاکید بر این که در هنگام استفاده از آسانسور حتما باید به ظرفیت نهایی آن توجه شود، می‌افزاید: استفاده خارج از ظرفیت، خطرات بسیار جدی در بردارد که قابل قیاس با حوادث دیگر نیست.
وی می‌افزاید: برخی از شهروندان به ویژه در اداره‌ها به ظرفیت اعلام شده برای آسانسور توجه جدی نمی‌کنند و بیش از حد ظرفیت مجاز سوار می‌شوند که این اقدام به توقف غیرطبیعی آسانسور در میان طبقات می‌انجامد.
جعفری به خارج شدن اتاقک آسانسور از ریل‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نوع حادثه کابین به داخل چاه آسانسور سقوط می‌کند و بعضی مواقع به مرگ فرد می‌انجامد، علاوه بر این گیر کردن دست و پای افراد در قسمت بالای آسانسور از جمله حوادث معمول آسانسور است.
وی با بیان این که بسیاری از آسانسورها به دلیل نداشتن سیستم هشدار و ژنراتور دچار قطع برق و محبوس شدن افراد در کابین می‌شوند، اظهار می‌کند: اگر چه آسانسورها با ظاهری آراسته و زیبا به مردم عرضه می‌شوند اما برخی از آن‌ها دارای کیفیت مطلوب و استاندارد لازم نیستند.
مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد ارائه پروانه ایمنی پایان کار ساختمان را از جمله موارد نظارتی بر ایمنی آسانسورها عنوان می‌کند و می‌گوید: بعد از گرفتن مجوز ایمنی ساختمان‌ها، دیگر نظارتی بر چگونگی استاندارد بودن آسانسورها وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که برخوردها قانونی ما با متخلفان باید ضمانت اجرایی شدیدی داشته باشد، می‌افزاید: تا زمان رفع تخلف باید اجازه ساخت و یا استفاده از آسانسور صاحب ساختمان داده نشود.
وی آموزش صحیح تعمیرکاران نکته مهمی در بالا بردن سطح ایمنی آسانسورها می‌داند و می‌گوید: آسانسور مسیر مناسبی برای جابه‌جایی تجهیزات ایمنی و امدادگران در زمان وقوع حادثه است بنابراین اگر نکات ایمنی لازم در آسانسورها رعایت نشود با وقوع یک حادثه، احتمال خطر در ساختمان بالا می‌رود.
جعفری می‌افزاید: در برخی از آسانسورها وسایل و ابزار هشداری برای اعلام وضعیت به بیرون وجود ندارد لذا برخی افراد و حادثه دیدگان در مدت زمان طولانی داخل آسانسورها گرفتار می‌شوند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد می‌افزاید: در حال حاضر دکمه‌های فرمان آسانسور در محلی نصب شده ‌است که کودکان کمتر از هفت سال نتوانند از آن استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: با این حال خانواده‌ها نباید اجازه دهند تا کودکانشان به تنهایی از این وسیله استفاده کنند و با ایجاد شرایط مناسب فضای بازی و همچنین گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان باید به صورت جدی و کامل از بازی آن‌ها با آسانسور جلوگیری کنند.
جعفری اظهار می‌کند: اصولا آسانسور باید مجهز به سیستم آلارم ظرفیت مجاز و غیرمجاز باشد ولی رعایت ظرفیت آسانسور توسط مصرف‌کنندگان در اولویت قرار دارد؛ همچنین افراد باید توجه داشته باشند که در هنگام ورود به کابین آسانسور از وجود کابین در مقابل خود مطمئن باشند و رو به کابین وارد آسانسور شوند.
وی روش‌های ساده اطمینان از وجود روشنایی کابین آسانسور، دیدن تصویر خود در آینه کابین و مشاهده افراد درون کابین می‌داند و می‌افزاید: در اوقاتی که ساختمان خلوت است حتی‌الامکان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنید.
مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی مشهد خاطرنشان می‌کند: اگر زمانی در آسانسور محبوس شدید هرگز نترسید، ابتدا بر ترس خود غالب شوید و کنترل منطقی خود را به دست آورید سپس زنگ خطر آسانسور را به صدا درآورید تا برای کمک و خارج نمودن شما از بیرون اقدام نمایند.
وی ادامه ‌می‌دهد: اگر در کابین تلفن نصب است از آن برای درخواست کمک استفاده کنید و یا ضمن حفظ خونسردی از تلفن همراه خود استفاده نمایید و با 125 تماس بگیرید، در غیر این صورت با صدای بلند ولی خونسرد مکررا درخواست کمک نمایید.

نظرات 1 + ارسال نظر
نیما سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:54 ب.ظ

خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد