آیا هر ضد آفتابی را می توان مصرف کرد و اصولا این مواد بی خطرند ؟

نور خورشید از دسته‌ای از اشعه‌ها تشکیل شده که یکی از آنها به نام اشعه ماوراء بنفش نوع A باعث پیری زودرس پوست شده و...

خطر ایجاد سرطان پوست در انسان را افزایش می‌دهد. در گذشته معلوم شده بود که سوختگی پوست در برابر آفتاب یکی از اصلی‌ترین علل ابتلا به سرطان پوست است.
اما امروزه با استفاده از ضد آفتاب و از بین رفتن این سوختگی ظاهری، بیماری سرطان‌ پوست ‌از ‌بین نمی‌رود. ۳ سال پیش پزشکان انگلیسی به نتیجه جالبی درباره ضدآفتاب‌ها دست یافتند که این کرم‌ها نه تنها مانع بروز سرطان پوست نمی‌شوند، بلکه شاید باعث افزایش شیوع آن هم باشند. این پزشکان تعدادی از معروف‌ترین مارک‌های کرم ضد آفتاب را مورد آزمایش قرار داده و در نهایت متوجه شدند که این ضد آفتاب‌ها مانع از نفوذ اشعه ماوراء بنفش نوع A به پوست نمی‌شوند.

آنها برای آزمایش خود از پوست واقعی انسان استفاده کرده بودند یعنی مثلا پوست کسانی را که پستان آنها با جراحی برداشته شده بود، با رضایت خود شخص بررسی کردند و آن را ابتدا به کرم‌های ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا آغشته کرده و سپس در برابر اشعه ماوراء بنفش A به شدتی که در نور خورشید موجود است، قرار دادند.
پژوهشگران دریافتند با وجودی که کرم ضد آفتاب مانع از سوختن پوست می‌شود، اما از نفوذ اشعه‌های خطرناک به آن جلوگیری نمی‌کند. آنها می‌گویند اینکه مردم فکر کنند با استفاده از ضد آفتاب در برابر نور خورشید به طور کامل محافظت می‌شوند، خود باعث ایجاد یک مشکل جدید است و آن هم اینکه فرد با این تصور خود را بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می‌دهد و به این ترتیب احتمال ابتلای وی به سرطان پوست نیز زیادتر می‌شود.
این اتفاق به ویژه ممکن است برای کسانی رخ دهد که با استفاده از کرم ضد آفتاب با خیال راحت در برابر نور آفتاب دراز می‌کشند و قصد برنزه کردن پوستشان را دارند. آنها در پایان به همه توصیه کردند در مقابل آفتاب قرار نگیرند و در صورت امکان پوست خود را با پوششی در مقابل آفتاب محافظت کنند.
● تیروئید تنبل
اتهام دیگری که به تازگی به کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب وارد شده این است که استفاده از این ترکیبات می‌تواند موجب به هم ریختن نظم هورمون‌های غده تیروئید شود.
دانشمندان‌آلمانی می‌گویند اگر مواد موجود‌در کرم‌های ضد‌آفتاب را که البته در برخی از کرم‌های ضد‌پیری نیز وجود دارند، بر روی موش‌ها آزمایش کنیم، آنها دچار افزایش هورمون محرک تیروئید می‌شوند و سطح هورمون‌های اصلی غده تیروئید در آنها به نحوی مختل می‌شود که مشابه شروع بیماری کم‌کاری تیروئید است.
این دانشمندان در ضمن مشاهده کردند که ضد آفتاب باعث بزرگ شدن غده تیروئید در موش‌ها هم می‌شود. این دانشمندان در پایان نتیجه‌گیری کردند که برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد انسان نیاز به آزمایش‌های انسانی است اما پروفسور کرل رهبر این پژوهش از دانشگاه برلین می‌گوید: <آخرین توصیه من به مردم این است که استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب را متوقف کرده و به جای آن از قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید خودداری کنند.
● مبارزه با سرطان
کرم‌های ضد آفتاب با ممانعت از رسیدن اشعه ماوراءبنفش‌نوع > B< به پوست، مانع از سوختگی آن می‌شوند.
تقریبا همه به این خاصیت ضد آفتاب‌ها یقین دارند و آنچه مورد بحث است توانایی آنها برای مقابله با سرطان است.
در آوریل سال ۲۰۰۵ مجله آکادمی طب پوست آ-م-ر-ی-ک-ا تحقیقی را منتشر کرد که نویسندگان آن یعنی دکتر ریورز، استاد طب پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا و همکارانش ادعا کرده بودند استفاده از ضد آفتاب برای کودکان مفید است و خطر ابتلا به سرطان پوست را در آینده برای آنها کاهش می‌دهد.
مدت‌هاست پزشکان تصور می‌کنند تعداد خال‌ها یا خال‌های گوشتی افراد می‌تواند قویا پیش بینی کننده احتمال ابتلای آنان به سرطان پوست باشد، البته تعداد خال‌ها تحت تاثیر مدت زمانی است که فرد در برابر آفتاب قرار می گیرد.
بر همین اساس دکتر ریورز می‌گوید: <ضد‌آفتاب‌ها همیشه یکی از راه‌های اصلی برای حفاظت پوست در برابر نور خورشید و کاهش سوختگی به ویژه در بچه‌ها بوده‌اند. تحقیق ما نشان می‌دهد که ضد‌آفتاب‌ها نقشی بسیار مهم‌تری از حفاظت پوست در برابر سوختگی دارند. آنها مانع از تشکیل خال می‌شوند و در نتیجه احتمال پیدایش سرطان پوست در آینده را کاهش می دهند.
● برچسب‌گذاری را اصلاح کنید
طی سال گذشته کمیسیون اروپا برای برچسب گذاری صحیح بر روی کرم‌های ضد‌آفتاب جنبشی را آغاز کرد. هدف این کمیسیون برای این کار آن بود که مردم بتوانند میزان محافظت هر کرم در برابر نور ماوراء بنفش نوع A را با کرم‌های دیگر مقایسه کنند. فاکتور حفاظتی یا SPF تنها میزان حفاظت کرم را در برابر نور ماوراء بنفش نوع B نشان می‌دهد. این کمیسیون همچنین گفته است عبارت ” حفاظت کامل ” باید از روی برچسب‌ها حذف شود و مدت زمان ماندگاری آنها پس از باز کردن درب بر روی آنها درج شود. اما این انجمن به مردم توصیه کرده است که در تابستان جاری از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند و درباره آن به نکات زیر توجه کنند:
از کرم‌هایی استفاده شود که در برابر نور ماوراء بنفش نوع >A< و >B< از آنها محافظت کند؛ در ساعت‌های خیلی گرم یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در برابر آفتاب قرار نگیرند؛ از کلاه‌های لبه دار، عینک آفتابی و پوشش مناسب استفاده کنند؛ نوزادان و کودکان کم سن را در برابر تابش مستقیم آفتاب قرار ندهند.
● نسل جدید ضد آفتاب‌ها
تابش اشعه فرابنفش سبب تضعیف پاسخ‌های ایمنی بدن می‌شود و با دخالت در سیستم ایمنی بدن، نه تنها در دفاع از عفونت‌ها و بیماری‌ها بلکه در کارکرد این سیستم هم اختلال ایجاد می‌کند. این امر به سلول‌های سرطانی مجال رشد می‌دهد.
در سال گذشته دانشمندان شروع به طراحی فاکتور حفاظتی از سیستم ایمنی بدن (IPF) برای کرم‌های ضد آفتاب کردند. این فاکتور نشان می‌دهد که کرم چه مقدار در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید از سیستم ایمنی محافظت می‌کند. تحقیقات اخیر می‌تواند منجر به تولید ضد آفتابی شود که به سیستم ایمنی بدن آسیب نرسانده و قابلیت بالایی در منع ورود اشعه های زیان بار آفتاب به پوست داشته باشد.
البته دو سال قبل نیز دانشمندان آ-م-ر-ی-ک-ایی برای حفاظت موش‌ها در برابر سرطان پوست بر اثر تابش آفتاب از یک قطعه ماده ژنتیکی انسان یا همان <دی.ان.ای> استفاده کردند. آنها مشاهده کردند که این قطعه دی.ان.ای به درون پوست نفوذ می‌کند و موجب به راه‌اندازی سیستم تعمیر دی. ان. ای می‌شود. بر این اساس شاید بتوان در آینده ضد‌آفتاب‌هایی از جنس دی. ان.‌ای انسان تولید کرد.
● قانون سایه
متخصصان می‌گویند اگر می‌خواهید در برابر اشعه ماوراء بنفش نوع A از خود مراقبت کنید، از کرم‌هایی استفاده کنید که اکسید روی، (زینک‌اکساید)، دی‌اکسید تیتانیوم و یا آووبنزون داشته باشند.همچنین اگر می‌خواهید با این ماده خودتان را در برابر آفتاب محافظت کنید به چند نکته توجه کنید:
▪ ‌از ضد‌آفتاب‌هایی استفاده کنید که ضد‌آب هستند و فاکتور حفاظتی بیش از ۳۰ دارند.
‌▪ هر دو ساعت یک بار ضد‌آفتاب را تجدید کنید.
▪‌ از ماندن طولانی‌‌مدت در آفتاب بپرهیزید.
▪ در مصرف ضد‌آفتاب صرفه‌جویی نکنید و آن را به میزان کم بکار نبرید!
با توجه به اینکه آفتاب قابل پیشگیری‌ترین عامل ایجاد سرطان پوست به شمار می‌رود، آکادمی طب پوست آ-م-ر-ی-ک-ا پیشنهاد کرده است، در هر جا که می‌توانید به دنبال سایه بگردید، از قانون سایه استفاده کنید، وقتی سایه شما به کوتاه‌ترین حد خود می‌رسد، اشعه‌های خورشید هم به شدیدترین حالت خود می‌رسند. در این حالت از بیرون رفتن و فعالیت خودداری کنید و در نهایت از گرفتن حمام آفتاب برای برنزه شدن بپرهیزید.‌‌


منبع: پزشکان بدون مرز

نظرات 12 + ارسال نظر
شایسته جمعه 13 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ب.ظ http://azposhtedivar.blogfa.com

دروود
ممنون که همیشه مطالب مفیدی برامون می ذاری
برقرار باشی و شاد

دل شکسته شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:40 ق.ظ http://deleshekasteh.blogfa.com

حکایت من و تو حکایت آسمان و زمین است


فقط چیزی شبیه رعد و برق ما را به هم می رساند

شایسته شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:12 ب.ظ http://azposhtedivar.blogfa.com

کوچک باش و عاشق....
که عشق می داند آیین بزرگ کردنت را
بگذار عشق خاصیت تو باشد....

ممنون قهرمان بزرگ
ممنون برای حضور گرمت

قدمت سبز
نگاهت گرم
دلت دریایی و شاد

دل شکسته دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:14 ب.ظ http://deleshekasteh.blogfa.com

آهای همیشگی ترینم

تمام فعلهای ماضیم را ببر

چه در گذر باشی چه نباشی

برای من

استمراری خواهی بود

من هر لحظه تو را صرف میکنم..


خاطرات یک اتش نشان دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:22 ب.ظ http://WWW.FIREMANNEY.BLOGSKY.COM

من تو کوه SPF 100 استفاده می کنم مخصوصا زمستون

آفرین عزیزم همیشه سعی کن از همینا که گفتی استفاده کنی

مونا دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:25 ب.ظ http://www.moonazia.blogfa.com

مرسی ابولفضل جان خیلی مفید بود

artin سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:04 ق.ظ http://www.rescuenay.blogsky.com

با سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما آتش نشانان غیور
خوشحال میشم ازاینکه باهم تبادل لینک کنیم

www.rescuenay.blogsky.com

با سلام شرمنده امکانش نیست

ملیحه چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:34 ب.ظ http://barane52.persianblog.ir

سلام ممنون دوست خوبم خیلی خوب بود

دل شکسته چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:40 ب.ظ http://deleshekasteh.blogfa.com

چه سخت است دلتنگ قاصدکی بودن در جاده ای که در آن


هیچ بادی نمی وزد


خاطرات یک آتش نشان پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:16 ب.ظ http://www.firemanney.blogsky.com

باب بروز کن دیگه
حالم بد شد از بس کرم ضد آفتاب خوردم
چی؟ خوردین نیس؟
خورت گفتی که . . . ..
خیلی نامردی

دختر دریا سه‌شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:22 ب.ظ http://www.seadaughter.blogfa.com

مطلب خوبی بود . فقط یه کم تناقض داشت .اولش گفته بود ضدافتاب در برابر اشعه A وکاهش سرطان اثری نداره . وسطاش گفته بود ضد افتاب باعث کاهش خا ل ها و در نتیجه کاهش سرطان میشه.مرسی از مطلب

سلام عزیز ممنون از حسن توجه و دقت نظرت اما همیشه یادمون باشه تمام داروها و پمادها و کرم ها یه جورایی شمشیر دولبه هستن در صورت استفاده نابجا و غیر از میزان تجویز شده حتما دارای عواقب بدی هستن

عسل پنج‌شنبه 26 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:38 ب.ظ http://hedayate3.blogfa.com

سلام ابوالفضل جان
من دیشب با وبت اشنا شدم

بسیار جالب ومطالب اجتماعی مفیدی اپ کردی

موفق باشی دوست داشتی به منم سربزن خوشحال میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد