X
تبلیغات
رایتل

مرتبه
تاریخ : دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1391

کودک و فرهنگ ترافیک 

 

تصادف با وسایط نقلیه یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان است. 

به عنوان نمونه از 5 هزار و 324 عابر پیاده‌ای که در سال ۹۰بر اثر تصادفات رانندگی در کشور کشته شدند، یک هزار و 713 نفر را کودکان زیر 10 سال از جمله دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند. 

به عبارتی روزانه 5 کودک هنگام عبور از خیابان در کشورمان کشته می‌شوند.

در تحقیقات انجام شده ، مشخص شده است که یکی از دلایل وقوع این تصادفات برای کودکان، نبود اطلاعات و مهارت­های لازم برای مقابله با ترافیک در میان آنان است . بهمین دلیل است که گنجاندن آموزش ایمنی ترافیک به عنوان بخشی از برنامه آموزشی مدارس ، یکی از موثرترین راه­های فراهم آوردن چنین دانشی برای کودکان است تحقیقات نشان داده­اند که این موضوع در صورت همراه بودن با تمرین قوانین و مقررات ، بسیار موثر واقع خواهد شد. البته برای دستیابی به نتایج بهتر ، این برنامه باید با انجام سایر امورمربوط به ایمنی نظیر آموزش رانندگان ، ساخت محل­های خاص عبور عابر پیاده و نظارت وکنترل رعایت رفتارهای ایمن در رانندگی ، مورد حمایت قرار گیرد. 

 

آموزش ایمنی ترافیک  

  

دربرگیرنده برنامه ای است که به کودکان می آموزد تا کاربرانی با رفتار ایمن­تر باشند وبا یادگیری موارد زیر تحقق پیدا می­کند:

- درک و آگاهی از ترافیک

- مهارت­های رفتاری لازم برای جان سالم بدر بردن در ترافیک

- درک مسئولیت­ برای حفظ ایمنی شخصی

- آگاهی از دلایل و عواقب تصادفات

- نگرش مسئولانه به ایمنی خود و دیگران

آموزش­های ایمنی ترافیک بایداز طریق برنامه­های ملی که در سطح محلی به اجرا در می­آیند ، به بهترین شکل ارتقا ­یابند 

 

مفاهیم آموزشی پیشنهادی   

برای کودکان سن 0 -4 سال   

کودکان این سن برای اینکه مسئول حفظ ایمنی خود باشند بسیار کوچک هستند.

باید به آن­ها آموزش داده شود که :

- دست کودکان بزرگتر از خود یا افراد بزرگسال را در نزدیکی خیابان بگیرند.

- فقط در پیاده رو راه بروند.

- در مکان­های ایمن (دور از خیابان) وجلوی چشم بزرگسالان بازی کنند.

- یک سری لغات واصطلاحات ساده مربوط به ایمنی ترافیک را یاد بگیرند.

- تشخیص دهند که خیابان قبل از هرچیز محل ترافیک است و نه عبور مردم

- تشخیص دهند که خیابان­ها خطرناک هستند.

- بدانند قبل عبور از خیابان باید بایستند ، نگاه کنند و گوش دهند.

- بدانند که کودکان کوچک توسط رانندگان همیشه قابل دیده­شدن نیستند.

- بدانند که ممکن است به طور غیر منتظره با خودروها مواجه شوند.

- قبل از هر چیز دیگر نحوه استفاده از خط­کشی­­های عابر پیاده را یاد بگیرند.

- از ایمن­ترین محل عبور از خیابان در نزدیکی خانه­شان آگاه باشند.  

  

برای کودکان سن 5-7 سال  

  

به کودکان در این سن معمولاً مسئولیت بیشتری برای حفظ ایمنی­شان داده می­شود. باید به آن­ها آموزش داده شود که:

- بهتر است کودکان درکنارخیابان­های شلوغ تنها نباشند.

- دایره لغات ایمنی ترافیک آن­ها وسعت داده شود.

- افرادی را در عبور از خیابان به آن­ها کمک می­کنند تشخیص داده و جستجو کنند.

- بدانند چگونه و کجا به طور ایمن بازی کنند.

- جهت ترافیک را با دیدن و شنیدن تشخیص دهند.

- قبل از عبور از خیابان کجا بایستند و گوش دهند و کوتاه­ترین فاصله را برای رد شدن مستقیم از خیابان انتخاب کنند.

- در صورت امکان از خط­کشی­های عابرپیاده علامت­گذاری شده استفاده کنند.

- چگونه ازچراغ­های راهنمایی(با یا بدون خط­کشی­­های عابر پیاده علامتگذاری شده) استفاده کنند.

- شیوه رفت و آمد ایمن به مدرسه.

- آگاهی از خطرات دیده نشدن یا ندیدن سایر عوامل ترافیکی بدلیل وجود ماشین­های عظیم­الجثه.

- درک مشکلات ایجادشده توسط سایرکاربران راه واهمیت دیده شدن در همه شرایط آب و هوایی.

- آگاهی از این موضوع که تصادف منجر به جرح و مرگ می­ شود.

-آکاهی از این موضوع که گاهی در تصادفات، افراد مقصر هستند.   

 

برای کودکان سن 8-12سال  

 

معمولاً از کودکان با این سن انتظار می­رود که توانایی رویارویی با خطر ترافیک را به تنهایی داشته باشند. آنها باید نکات زیر را یاد بگیرند:

- مکان های ایمن برای بازی کردن را تشخیص داده و آن­ها را به کودکان کوچکتر توصیه کنند.

- نیاز به دیده شدن در نزدیکی و داخل ترافیک را درک کرده و در مورد خطرات خودروهای بزرگ و نحوه عبور از خیابان آگاه باشند.

- مفهوم چراغ­های راهنمایی، تابلوهای مسیر،خط­کشی­ها و علاماتی که رانندگان و پلیس می­دهند را درک کنند.

- مفهوم سرعت­های متغیر را با مشاهده ترافیک درک کنند.

- بدانند که چگونه و چه وقت در یک موقعیت ضروری درخواست کمک کنند.

- درک اینکه باید از کدامیک از تابلوهای مسیر پیروی کنند،کدامیک هشدار دهنده و کدامیک اطلاعاتی هستند.

- مفاهیم قابلیت دیده شدن، وضوح ، هوای متغیر،کنترل خودرو و ترمز گرفتن را درک کنند.

- از اینکه کاربران راه همیشه قوانین ترافیکی رارعایت نمی­کنند، آگاه شوند.

- نیازهای گروه­های خاص مانند افراد بسیار خردسال،پیر و ناتوان را درک کنند.

- عواملی نظیر الکل، مواد مخدر و چاقی و ارتباط آن­ها با تصادفات را درک کنند.

- نتایج سریع و بلند مدت تصادفات را درک کنند.

- از اهمیت وجود خیابان­های امن در نزدیکی مدرسه در زمان تغییر مدرسه­شان آگاه باشند.

- از مشکلات ایجاد شده توسط حیوانات اهلی و وحشی در نزدیکی راه­ها آگاه باشند.

- الگوی خوبی برای سایر بچه­ها باشند. 

 

  

برای کودکان سن 12-16 سال  

 

با کودکان بالای 12 سال در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار بیشتر به عنوان بزرگسالان کوچک رفتار می­شود و باید یاد بگیرند که:

- خودشان به خوبی و درایمنی کامل باوسایط حمل و نقل عمومی ،سفرهای درون شهری راانجام دهند.

- چگونه در خیابان دوچرخه سواری کنند.

- با مقررات عبور ومروردر بزرگراه ها آشنا باشند.

- دلایل تصادفات و چگونگی ایفای نقش درکاهش خطرات را بدانند.

- با دیدن ترافیک قادر به تشخیص سرعت­ها و فواصل باشند.

- با قوانین ومقررات مهم و مسئولیت­های یک کاربر راه در مقابل سایرین آشناباشند.

- اصول ساده کمک­های اولیه را بدانند.




طبقه بندی:
ارسال توسط ابوالفضل اسدی
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin